Gemeente Tilburg werkt in verbinding

In het voorjaar van 2021 opende de gemeente Tilburg haar nieuwe stadkantoor. Na een grondige  verbouwing is het eindresultaat een modern gebouw dat helemaal voldoet aan alle wensen en eisen van haar gebruikers. Maar in de plannen werd ook rekening gehouden met het feit dat het een werkomgeving moest zijn die een flexibele manier van werken zou faciliteren. Zeker na corona is de fysieke werkplek immers niet meer heilig en is werken waar en wanneer je wilt de nieuwe norm.  

Werken in verbinding

“Wij waren er al ver voor corona van overtuigd dat het een meerwaarde zou zijn als medewerkers plaats- en tijdsonafhankelijk zouden kunnen werken. Een missie die onder de welluidende titel ‘werken in verbinding’ gestalte heeft gekregen. Een proces dat door de pandemie werd versterkt en de klus er zeker niet gemakkelijker op maakte”, vertelt Johan Mathijssen, Manager Voorzieningen, binnen de gemeente Tilburg. “Het was als afdeling namelijk onze taak om in een snel tempo ruim 2200 collega’s te voorzien van onder andere een laptop en smartphone. Ook was het onze taak om ze uit te leggen hoe ze er mee moesten werken. Daarnaast boden en bieden we ondersteuning bij problemen. Een flinke klus? Dat is nog zachtjes uitgedrukt. Maar door een tomeloze inzet en de doortastende aanpak binnen de organisatie is het ons gelukt. Met als gevolg dat iedereen met elkaar verbonden is en kan werken waar en wanneer hij of zij wenst.”

 

 

 

Meer thuiswerken, werkt

“Net als in vele andere organisaties hebben we ook in Tilburg gezien dat meer thuiswerken werkt”, vervolgt Mathijssen. “Maar feitelijk gaan we nu nog een stapje verder. Met een goede internetverbinding op de locatie kunnen onze collega’s dankzij de juiste apparatuur overal werken, thuis, op kantoor, bij de burger aan de keukentafel, bij een van onze partners. We werken als organisatie daar waar we denken dat we het meeste rendement hebben. En dat slaat aan. Ik sluit zelfs niet uit dat we in de toekomst zelfs vierkante meters zullen gaan afstoten. De nieuwe generatie werknemers zijn immers zo gewend aan het werken op afstand dat het straks eerder regel dan uitzondering zal zijn dat iemand op de werkplek aanwezig zal zijn.” Met deze visie loopt de gemeente Tilburg vooruit waar het gaat om het nieuwe werken. Maar het is wel een visie die alleen werkt als de randvoorwaarden goed zijn ingevuld. “Alles valt of staat met de juiste ondersteuning vanuit de organisatie in het algemeen en de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor ICT en automatisering in het bijzonder. Mathijssen: “Als mensen om de haverklap offline zijn en hun werk niet goed kunnen doen, is het draagvlak voor deze nieuwe manier van werken natuurlijk snel weg. Wij zien het dan ook als onze taak om iedereen in de lucht te houden en bij te staan als er zich, ondanks alle inspanningen, toch problemen voordoen. Daarvoor hebben we diverse servicebalies ingericht waar een vakkundige team van specialisten klaar zit om hun collega’s zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen.”

De professionals van IT-Profile verstaan niet alleen hun vak, maar snappen ook hoe wij willen werken

Collega’s komen in de meeste gevallen letterlijk aan de balie met hun specifieke probleem. Het is dan belangrijk dat je deze mensen goed te woord staat. Mathijssen: “Ze geven aan wat hun probleem is en verwachten dat wij de oplossing bieden. En als die die oplossing er niet is dat we komen met een goed alternatief. Maar misschien nog wel belangrijker: we moeten ook vooral aan verwachtingsmanagement willen doen. Wat is de oplossing, maar ook op welke termijn kunnen wij de oplossing bieden. Als we dat goed doen,  stijgt de klanttevredenheid en kunnen we ons werk goed en met plezier doen.”

Mathijssen doordringt zijn team van de noodzaak van deze  klantgerichte benadering. Dat geldt ook voor de mensen die van buitenaf worden ingehuurd. “Zij moeten begrijpen dat we oplossingsgericht ons werk moeten doen.  Dat is essentieel voor de wijze waarop we als afdeling Voorzieningen willen functioneren. En gelukkig hebben we deze mensen ook eigenlijk altijd wel in huis, zoals bijvoorbeeld de interim professionals van IT-Profile. Zij verstaan niet alleen hun vak, maar snappen ook hoe wij willen werken. Ik zou willen zeggen: ze snappen de verbindingen die wij willen leggen.”